Mina 2 dagar som spanska-vikarie


Skrev det här förra veckan men det blev aldrig publicerat, eller Lisa sa nu att det var publicerat, men sen borta... hm fattar ingenting....?,
men nu så:

Nu efteråt känns det bra, lite skönt att få det avklarat efter all planering, men samtidigt så är det tråkigt, att det bara var 2 dagar. Jag skulle gärna hoppa in som vikarie igen!

Jag var jättenervös innan, och rädd för att det jag förberett inte skulle räcka till, med tanke på att varje lektion var 50 min. Men det var inga problem, tiden gick jättefort.

Både måndag och tisdag, hade jag spanska för årskurs 7, 8 och 9.
Jag hade fixat ihop ett övningshäfte, samma till alla, vilket kanske inte var helt genomtänkt, eller iaf till 7:orna borde jag ha gjort ännu lättare övningar. Men jag sa att dom fick göra det dom kunde. Många av övningarna var faktiskt lätta, tex. motsatsord och andra vanliga/användbara ord som dom skulle översätta, och dom fick självklart använda lexikon, och samarbeta med varandra. Det var ju inget prov!

8:orna och 9:orna hade även dom problem med vissa övningar, som tex. när man ska använda SER eller ESTAR. Men Marie deras lärare hade sagt till mig att dom hade gått igenom det och att böja just dom 2 verben är det första man lär sig... men men.
Så även dom fick göra så mycket dom kunde i övningshäftet. Sen på tisdagen gick jag igenom det där med ser o estar, en kille i 9:an sa: "igår fattade vi inte vad vi höll på med men nu kan vi ju det här!"  =) härlig känsla att få lära ut, att jag lyckades med det! Jag som annars är så dålig på att förklara, det gäller verkligen att förklara på ett så enkelt sett som möjligt! Någon tjej i 8:an sa att hon tyckte att uppgiften med omkastade meningar var jätteskoj!, oxå väldigt kul att höra!

I min presentation i början, berättade jag om att jag tycker om fotboll och att det bästa laget i världen enligt mig är Barca! Jag var inte ensam i klassrummet, om att tycka det!! Jag hade med min barcatröja som killarna i klassen ville spana närmare på. En av killarna i 7:an hade på sig barca-tröja både måndag och tisdag! Sista lektionen verkade han inte vara så glad, han sa: "ska vi inte ha dig mer? =( men du är den enda lärare jag har som oxå tycker om barca." Söt!
En busig tjej i 7:an, gick efter sista lektionen fram och skrev på tavlan:  "Angelica, kom tillbaka! kram "hennes namn" Supersöt tjej! Man blir ju rörd! Och en tjej i 8:an kom fram till mig efter lektionens slut och gav mig en kram! Alla dom sötiseleverna saknar jag, men så fanns ju dom som var bråkiga och störiga oxå såklart..
(Men när det var deras tur att läsa högt på spanska, så var dom inte lika kaxiga, brukar väl va så..)

Spanska-lärare, ja det kommer jag helt säkert jobba med i framtiden, men inte än. Just nu räcker det bra att bara hoppa in som vikarie. Först vill jag ju jobba inom turism. Och skaffa mig ännu mer spanska-erfarenheter både i Spanien och i Sydamerika!!
Även plugga till lärare, hade nog varit bra ja!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback