Spanska-Vikarie

Tisdag
Panik
Väcktes kl 07.45 - telefon till mig, det var Jane Wiman, hon undrade om jag kunde hoppa in som vikarie i spanska på solbergaskolan. jag skulle börja kl 8.
Ok att jag har satt upp mig som vikarie i spanska, men bara för det så behöver dom väl inte höra av sig till mig, på riktigt! jäklarns då.
Livrädd och stressad hann jag duscha, tvätta håret, mamms förberädde en snabb macka-och-te frukost. Jag sprang fram och tillbaka, skrek och hade panik över allting.. Vad ska jag ha på mig?? Vad ska jag säga?? Vad ska jag göra?? Mamma fick försöka lugna mig lite.
Tillslut kom jag iaf till Solbergaskolan, jag har aldrig någonsin varit där förut, men jag gick in i nån byggnad och hamnade rätt direkt. jäkla tur. Fick skriva på nåt papper och så fick jag nyckeln till klassrummet och ett "lycka till".. mm tack då..
Jätteläskigt!!
Vanligtvis brukar väl alla komma in och sätta sig i klassrummet, men någon minut över 8 undrade jag varför ingen kommit - alla stog utanför och väntade på att jag skulle säga till dom att komma in - lite sött!
första klassen var årskurs 6. först upprop. jag visste inte hur mycket dom kunde sen innan, så lite klurans var det, men jag kollade i deras bok och dom skulle göra nån övning om när det skulle vara un eller una, jag frågade om dom gått igenom det, men det hade dom inte. Så då hade jag en liten genomgång om det. kommer inte ihåg vad vi gjorde mer men lektionen var inte så lång, just det dom lämnade in teckningar oxå som dom haft i läxa att göra, välja en bokstav ur spanska alafabetet och sen måla en bild till ett ord som började på den bokstaven.

Sen hade jag rast fram till kl 10.10 jag ringde till läraren jag var vikarie för, frågade lite, om 7:orna vad dom höll på med hur långt dom kommit och så för det var dom jag skulle undervisa next.. Ringde till min Lisa!! Vi önskade varandra lycka till - hon skulle på frukt&grönt-kurs i sthlm!
årskurs 7, dom jobbade med nåt kapitel i nån bok, det var en text som jag bad dom läsa högt, lite var.. sen var det nån övning dom skulle göra i boken, men då hade dom redan gjort den - jävlarns, så jag fick hitta på lite själv.. sa att dom kunde skriva lite om/beskriva en person; en kompis, sig själva eller hitta på någon, beskriva utseende och kläder och så.. Jag hade med mig cd-skiva med spansk musik, och så hade jag kopierat texten till en av låtarna, efter vi lyssnat på låten fick dom plocka ut några ord från låttexten som dom kände igen och så bestämde jag att var och en skulle läsa upp ett ord och säga vad det betydde.

Rast, jag träffade Bent på stan vi åt på Ringduvan (jag åt västerbotten-paj med kräftstjärtar - mumsans!)
Tillbaka till skolan. Sista lektionen, årskurs 8.
Katastrof! jäkla fjortisar alltså! hu.. störiga, brydde sig inte alls.. jag försökte iaf men det gick inte alls bra. dom flesta var sådär jobbiga, men så fanns det kanske 7 st som var "lite klokare" eller iaf, verkade vilja lära sig nånting.. Jag körde spanskalåten för dom oxå men istället för att plocka ut ord från låttexten så tyckte jag att dom kunde plocka ut de verb som dom kännde igen och sen sätta in i meningar, i formen perfekt.  

Bent var kvar på stan! så vi vandrade runt lite, jag köpte en randig luvtröja med dragkädja, strumpor, halsduk och vantar. Sen fikade vi på Skafferiet, jag åt ceescake!!

Åkte med bussen till Romers!

Pannin/Syrrisen kom till ön, igårkväll!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Pelle

wow, coolt att vara lärare. jag hoppas du inte pratade för fort bara :)

2007-10-18 @ 00:00:36
Postat av: ang

Rättning: det var inte 07.45 jag blev väckt utan kl 06.45 hade varit liiite jobbigt annars...

2007-10-18 @ 08:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback